Renklerin
insanlar üzerindeki psikolojik etkileri, rengin, insan beynindeki diğer
bilgilerle beraber algılanmasından dolayı farklılık gösterir. Renklerin
psikolojik etkilerine dair Kandinsky (1969) “Arnheim’a göre: Sıcak renkler kan
basıncını yükseltir, soğuk renkler düşürür.” Renk psişik bir titreşim uyandırır. Fiziksel
görme hemen ikinci bir olay olarak psikolojik tepkiyi uyandırır.
Soğuk
renklerden biri olan mavi Yılmaz (1991)’a göre; “... insan psikolojisine huzur,
rahatlık ve sakinlik verir”. Bende bu söze katılıyorum. Bugün mavi renkli
giyindim ve kendimi çok huzurlu hissediyorum. Mavi rengin dinlendirici ve huzur
verici bir enerjisi olduğunu düşünüyorum.
Üçlü ana renk grubunda yer alan tek soğuk renk
olan mavinin açık ya da koyu tonları, insan psikolojisinde değişik etkiler
uyandırmaktadır.
Örneğin;
mavi koyulaştıkça ya da siyaha yakınlaştıkça insanı daha çok içine çekip
insanda keder, hüzün ve sıkıntı duygularını uyandırmaktadır. Mavi renk siyahtan
uzaklaştıkça karamsarlık ve çekicilik etkisi azalmaya başlar. Açık tondaki bir
mavi insanda sonsuzluk etkisi yaratırken insanın bakışları mavide engel
tanımadan sonsuzluğa ulaşmaktadır. Çünkü mavi suyun ve havanın veya gökyüzünün
ve denizlerin rengidir. Su ve havanın berraklığına yaklaşan mavinin
dinlendirici etkisi de artar. Öyledir ki sıkıntılı olduğumuz zamanlarda denizi
ya da gölü seyrederek sakinleşmemiz söz konusu olabilir.
Mavinin
açık tonları sağlık alanında, koyu tonları ise siyasi ve dini alanlarda daha
çok tercih edilmektedir. Politikacılar hitap ettiği insanlar tarafından daha
sakin dinlenmek amacıyla bu renkten yararlanmaktadır. Düzeni çağrıştırması
nedeniyle resmi giysiler ve üniformalarda kullanılan parlament mavisi resmi
kurum ve kuruluşlar tarafından kurumsal kimliklerini ortaya koyan amblem ve
logolarında tercih edilmektedir. Otoriter görünmek, güveni sağlamak ve karşılarındaki kişileri sakinleştirmek
amacıyla polisler tarafından mavinin farklı tonları kullanılır.
Günümüzde yatak odaları ve hastanelerde insanın
gözünü rahatlatması ve insanı iç huzura kavuşturması ve kendini daha iyi
hissetmesi için tercih edilmektedir. Diş
doktorları muayenehanelerinin duvarlarını maviye boyayarak hastalarının
korkularını azaltmaya ve onları sakinleştirmeye çalışırlar.
Bizler
insan psikolojisinin satın alma ve satabilme becerilerini şekillendiren ana
faktör olduğunu düşünüyoruz. Satış ve pazarlama sektörünü etkileyen bazı
psikolojik faktörler vardır. Bunlar güdülenme,öğrenme,algılama,inanç ve
tutumlar ve motivasyondur.
Renk,
psikolojik faktörlerden algılama ile ilgilidir. Algı; çevrenin, insanların,
nesnelerin, kokuların, seslerin, hareketlerin, tatların ve renklerin
gözlemlenmesi ile ilgilidir. Tüketiciler hayatları boyunca pek çok kez ürünler,
ambalajları, mağaza dizaynı, reklamlar ve buralarda kullanılan renklerle yüz
yüze gelmekte ve algılama sürecinde bu uyaranlardan etkilenmektedir. Renk
uyaranı tüketicinin algısında önemli bir yere sahiptir. Renklerin insanlar
üzerindeki bu psikolojik etkileri nedeniyle işletmeler pazarlama çabaları
içerisinde ürün ambalajından başlayıp, reklama, mağaza atmosferine kadar pek
çok konuda renk ve kullanımına dikkat etmek durumundadır.
Mavi
rengin pazarlama sektöründe serin,sakin,saygıdeğer,otoriter olarak algılandığı söyleniyor.
“ Davidoff Cool Water Parfüm, Big Blue
IBM, İş Bankası, Nivea” mavi ambalaj
kullanılan bazı pazarlama örnekleridir.
Mavi
renk Anadolu kültüründe de önemli bir yere sahiptir. Öyle ki insanı
kötülüklerden uzaklaştırdığına ve koruduğuna inanılan nazar boncuğunun rengi
mavidir. Üzerimizde nazar boncuğu taşıdığımızda kem gözlü ve kötü niyetli
insanlardan kişiyi koruduğuna inanılır. Ayrıca turkuaz mavisi Türklere hitaben
isimlendirilmiştir. Türk halkının geleneksel motifleri içerisinde mavinin
çeşitli tonlarının oldukça fazla kullanıldığı görülür.
Sonuç
olarak renklerin insan psikolojisinde ve
algılamada önemli bir etkisi olduğu
görülmüştür. Renklerin fizyolojik ve psikolojik etkileri olduğu bir gerçektir. Bugün
mavi renkli giyinmenin vermiş olduğu enerji
ve huzur bu yazıyı yazmam için ilham sağladı.Sizin de stresli ve yoğun bir
hayatınız varsa bu hayata biraz enerji ve huzur katabilmek için mavi rengi
tercih edebilirsiniz. Kendinizi bunalmış ve daralmış hissettiğinizde bir sahil
ya da göl kenarına gidip mavinin o eşsiz ve sonsuz renginde huzuru
yakalayabilirsiniz. Sizin de hayatınızda bol bol mavi rengi kullanarak sakinlik
kazanmanızı ve hayatınızdaki maviliklere bundan sonra daha dikkatli bakıp bu
rengin size verdiği enerjinin farkında olmanızı tavsiye ediyorum. Bir sonraki
yazımızda görüşmek dileğiyle..
Kaynakça
· Alpaslan, S., ve Özen
Kutanis, R. (2007) Sanayi ve Bilgi Toplumu Yönetim Metaforlarının
Karşılaştırılması. Akademik İncelemeler Dergisi, 2(2):61.
· Altunışık, R., Coşkun,
R., Bayraktaroğlu, S., ve Yıldırım, E. (2010) Sosyal Bilimlerde Araştırma
Yöntemleri: SPSS Uygulamalı. Adapazarı: Sakarya yayıncılık.
· Eti, İ., ve Erol, Ç.,
Mehmet,(2008) Pazarlama İletişimde Renkerin Rolü.Trakya Üniversitesi Sosyal
Bilimler Dergisi, Cilt 10 Sayı 1 (22-33).
· Batur, M.,(2016), İnönü
University Journal Of Art and Design,İnönü Üniversitesi Sanat Ve Tasarım
Dergisi, Cilt/Vol 6.sayı/ No.13.